Moremi, Delta en Savuti

27 mei 2010 - Livingstone, Zambia

In maun hebben we dus 1 dag kunnen bij tanken in Audi Camp. Een mooie tent met vaste bedden en een openlucht wc en douche. Geweldig. We hebben heerlijk gegeten in het restaurant met de gehele groep. de volgende ochtend hebben we wat logistieke dingen gedaan. Boodschappen voor 6 dagen. Frank ging voor de 2e keer een rondvlucht maken over de delta. Hij heeft weer prachtige dingen gezien! Ik mocht shoppen voor bier en drank. We werden vergezelt door een nieuwe gids genaamd Killer omdat Matanta vanwege familieproblemen ons moest verlaten. Na maun vertrokken we opnieuw naar de wildernis. Heerlijk. Geen bereik, geen internet alleen de geweldig mooie natuur. Het enige minpuntje is het gebrek aan een goed toilet en douche, maar dat overleven we wel! We vertrokken naar de camp site third bridge. De weg daarnaar toe is voor beginners niet te doen! De 4x4 was echt nodig!!! We zagen weer geweldige dingen. Moremi grenst aan de delta. Dus we zagen heel veel vogels. Tot onze verbazing stak er een luipaard over. Geweldig. We eindelijk een foto van een luipaard! Ons geluk was nog niet op wat we zagen later ook nog 2 leeuwen. We kwamen gelukkig niet vast te zitten in tegenstelling tot vele anderen. Weer geen hek om de campsite. Dus tijdens het braaien kregen we bezoek van een olifant. Naar de toilet gaan was dus ineens verboden. Lastig als je een vrouw bent! 's Nachts kwamen er veel dieren op bezoek, olifanten, hyena's en hippo's. De hyena kwam zelfs bijna in onze tent! Na third bridge vertrokken we naar de delta. Hier verbleven we midden op een eiland. We hebben een mooie boottocht gemaakt. We zagen een pels fish owl. Wat zijn die geweldig mooi en groot! Later zat Frank met Killer bij het kampvuur. Ze hoorden wat lawaai en gingen kijken omdat ze dachten dat het een hippo was. Schenen ze toch recht met hun zaklamp in de ogen van een Buffel!!! Bedtijd. Na de Delta vertrokken we naar een andere campsite in moremi. We verbleven vlak bij de kwai river. We hebben onze tent op een mooi plek onder acaciabomen neergezet. Bleek dit nou net de favoriete boom van een kudde olifanten te zijn. Achter onze tent lag een hoop van 1 meter hoog. De olifanten kwamen ongeloofelijk dichtbij de gehele dag door. Geweldig! Helaas zagen we niet heel veel bijzonders, maar we genoten van de omgeving.

Na Moremi gingen we naar Savuti. Volgens onze gids is deze campsite nog gevaarlijker. Maar wat echt bijzonder was dat voor het eerst in 28 jaar stroomt er weer water in the Savuti channel. Onze campsite grensde aan de rivier. Ook hier genoeg olifanten op bezoek. 's Nachts kregen we bezoek van honeybadgers. Zij maakten een troep van onze truck. Zelfs fruitsalade op de bestuurdersstoel. Ook kregen we bezoek van een luipaard op de campsite. niet plassen dus! We hebben weinig gezien tijdens de gamedrives. Maar tijdens onze laatste rit werd de moeite beloond. Een luipaard liep voor ons op de weg. We hadden al gehoord dat deze s morgens gezien was, maar we konden 20 min genieten van deze prachtige spot.

1. Bart en Rieky:
    27 mei 2010
    geweldig, wat hebben jullie toch veel luipaarden en olifanten gezien buiten al het andere moois wat Afrika te bieden heeft!!!!!!!zijn best wel wat jaloers..........maar onze tijd komt nog. het zit er voor jullie helaas weer bijna op, wij wensen jullie een heel goeie terugreis en zien jullie hopelijk snel! groetjes Bart en Rieky
  2. janneke v. bezooijen:
    27 mei 2010
    geweldig dat we jullie zo konden volgen.
    bedankt. verder een goede terugreis en een behouden thuiskomst. daar zullen jullie met open armen worden ontvangen.
    groetjes Janneke en ......