Naar het vogelparadijs

28 april 2010

Voordat we naar de river lodge reden wilden we naar Epupa Falls. We hadden uitgedokterd dat we via epupa falls rechtstreeks naar Kunene riverlodge konden rijden. Alleen de lokale bevoking in Opuwo had al gezegd dat deze weg onderwater zou staan. Aangekomen in Epupa was dit ook het geval. Wat was de rivier groot!!! En wat een waterval met stroomversnellingen!! Het was echt een prachtig gezicht! Doordat de weg niet toegangelijk was hebben we maar 20-30 minuten gekeken waarna we via Epembe wel naar Kunene konden. Het laatste stuk van de weg naar de lodge, ongeveer 3km was 4x4 geworden door de regenval. En wat voor 4x4 weg. Lage gearing stapvoet over rotsen, diepe plassen en daarna kwamen we uit bij een klein riviertje. En nu dachten we. Er waren tussentijds een aantal kinderen van de plaatselijke bevolking meegerend en Debora vroeg hun de weg. Zij wezen dus dwars door de rivier aan!! Als beloning hebben we schrifeten en pennen uitgedeeld! Eerst een helling af, de hoek was niet meten zo steil daarna door de rivier (40-50 cm ) om vervolgens het 4x4 pad verder af te kruipen naar de lodge/campsite. We waren de enige gasten voor de komende dagen vanwege de slechte weg. Ook waren veel campeerplaatsen overstroomd vanwege de rivier die iets groter was geworden. Wederom een plaatje van een site. Rust rust en rust. 's ochtends 3 uur stroom en 's avonds 3 uur stroom. De rest rust en veel vogels. Heel veel vogels. Dagmar en ik hebben echt deze dagen genoten van de kleuren en zang. Ook varanen en eekhoorns waren dagelijks vaste gast op het terrein. Toen we even een frisse duik gingen nemen in het zwembad ontdekten we ook een heel stel vliegende honden in een palmboom. Wat zijn deze groot!!  Voor de andere dag hebben we een sundown rivercruise geboekt inclusief drank en chips!! 's ochtends eerst een stevige wandeling gemaakt van een kilometer of 6, stevig vanwege de temperatuur 45gr om 10.30uur!!. Onderweg veel vogels gezien en Debora kwam een stel Himba's tegen. Normaal moet je betalen om deze mensen te ontmoeten, maar ze waren zelf nieuwsgierig en de kinderen droegen een pen... Ze vonden onze camera wel heel interresant en we hebben de beelden die we hebben gemaakt van hun dan ook laten zien. Dit leverde veel gelach op van hun, waarna ze ons bedankte met zang en dans!! Dit was echt heel bijzonder om mee te maken. We gaven ze nog twee appels, water en wat pennen en we zijn met voldoening verder gewandeld terug naar de campsite. 's avonds de boottocht. De gids/manager leidde deze tocht met veel gezelligheid. We hebben onderweg veel vogels gezien waaronder een Goliath Reiger. Wat een beest!! Zijn naam doet hem eer aan! Genoten van een biertje en amarula met een prachtige zonsondergang. Voor de volgende dag hebben we besloten nog een nacht te slapen in Opuwo. Dit vanwege de niet te rijden weg richting Oshakati. We dachten dat de afstand te lang zou worden. Lekker rustig aan dus.