Oshakati of toch Etosha

28 april 2010 - Etosha Np, Nambi, Zuid-Afrika

Na Opuwo (deze lodge hebben we al beschreven) zijn we doorgereden naar Oshakati voor boodschappen en een overnachting. Al gauw bleek dat de weg daar naar toe asfalt was en we dus binnen no time in de stad waren. Hier boodschappen gedaan en op zoek naar de Country lodge. Daar aangekomen bleek dit een hotel te zijn geworden wat voor ons te duur uitpakte. Na inspectie van de kaart en de Tom tom hebben we besloten door te rijden naar Etosha!! Namutomi wel te verstaan. Na te hebben ingecheckt bij de king nogwatgate doorgereden naar de campsite. Onderweg al veel gezien waaronder een Cheetah, gnoe, zebra, olifant enz. In namutomi moesten we eerst een permit regelen en de campsite. We mochten zelf onze campsite uitkiezen. 's middags zijn we nog op een game drive gegaan. Met als hoogtepunt de two Brothers lion bij de Dooringdraai. Echt mooi met het avondlicht. Helaas sloot de poort van de campsite al bijna dus we moesten te snel terug. De volgende dag zijn we weer vroeg op pad gegaan, want het beste tijdstip om dieren te spotten is net na zonsopgang. Gek dat Frank nu ineens geen moeite had met vroeg opstaan, dat is voor zijn werk wel anders. We hebben erg lang rondgereden maar we zagen eigenlijk vrij weinig. Totdat we besloten om terug te gaan naar de campsite. Toen spotte Richard ineens een olifant bij Fischers pan. Het was een mannetje. Wow! we kwamen erg dichtbij! Toen we uiteindelijk verder reden zagen we op de pan een olifant water drinken geweldig. Weer wat mooie foto's gemaakt. Daarna reden we terug naar de campsite. Kijken we terug naar waar de laatste olifant stond zien we ineens dat er zeker 10 olifanten staan. Dus wij vol gas terug. Nou ja niet harder dan 60 want dat is niet toegestaan. Wederom schitterend. Helaas kwam er een bus vol idioten aan. Deze reed alle auto's voorbij te dicht op de kudde olifanten die dus van de waterplaats wegvluchtten. We hebben even flink gescholden. Toen echt maar weer teruggereden naar de campsite. 's Avonds hebben we in het donker een gamedrive gemaakt met een gids. Dit was echt super. Op een meter afstand staan de dieren en ze hebben het niet eens in de gaten. Geweldig. Bij de waterplaats klein namutomi kwamen we een hyena tegen. Geweldig. Wat een groot beest. Ook Zagen we Rhino's. heel indrukwekkend. Zeker omdat de gids zei dat het al een tijd geleden was dat hij zoveel rhino's tegelijkertijd zag omdat het zoveel geregend had in Etosha. De volgende dag zijn we doorgereden naar Halali. Hier hebben we niet zoveel gezien totdat we net poort sloot bij de waterplas Goas aankwamen. Hier hadden we veel geluk want we zagen een kudde van zeker 20 olifanten met veel jongen. Ook zaten er 4 vrouwtjes leeuwen en een mannetjes leeuw verscholen in het gras. Wederom een bijzondere ervaring. 's avonds bij de waterhole weer neushoorns en een rhyena gezien. Debora ging eerder terug naar de tent. Daar bleek dat de prullebak was omgegooid door een honingdas. Deze deed zich tegoed aan onze te zoute speklapjes en droe wors. Debora stond op 2 meter afstand en hij bleef gewoon door eten. De andere zagen ondertussen weer 4 rhino's.

De volgende dag vertrokken we naar Okaukeujo. Hier was weinig te zien en te beleven. We hebben 1 mannetjes leeuw gezien. Daarom zijn we de volgende dag weer terug gegaan naar namutomi. We hebben hier 's avonds nog wel in het restaurant gegeten. Waar je kudu kon eten. Heerlijk! Ook werden we verrast met een optreden van een dans en zanggroep. super.

Onderweg hebben we nog 1 vrouwtjesleeuw zien drinken. Dit was mooi! 's avonds geen gamedrive meer gemaakt maar lekker bij de waterhole gekeken. Hier stond bij aankomst een giraffe te drinken. Omdat ik mijn ogen niet meer open kon houden ben ik alvast terug gegaan naar de tent. Frank, Richard en dagmar waren getuige van 2 olifanten die kwamen drinken en die tot 2 meter dicht bij de plek waar ze zaten kwamen om te grazen. Wat zijn olifanten groot! Morgen vertrekken we naar tsintsabis waar we bij bosjesmannen zullen slapen of zoiets. We zien wel wat ons te wachten staat!