bosjesmannen en een deuk in ons imago

28 april 2010 - Waterberg Plateau, Namibië

We zijn op ons gemak vertrokken naar tsintsabis. We zijn tenslotte in Afrika. We zijn via Tsumeb gereden waar we nog geshopt hebben. Benodigdheden gehaald om voor de verandering weer een keertje te braaien. Dit gaat ons nog steeds niet vervelen. Inmiddels zijn Dagmar en Debora een kei in het marineren van kip! Tsumeb was een mooie plaats. Er waren veel werkzaamheden aan de weg want ze waren een nieuwe asfaltweg aan het aanleggen. Prachtig om dit proces te zien. Het teren gaat hier gewoon met de hand! 6 mannen achter de teerwagen met een afrijlat. Het treesleeper camp bleek een geweldige campsite te zijn. Heel primitief maar geweldig. We stonden daar helemaal alleen en de staf ging ook naar huis om 5 uur. Ze hadden in de bosjes een plateau gemaakt waarop je je tent kon zetten. Helaas was dit bij ons natuurlijk niet mogelijk. We hebben hier een tour geboekt waarbij je uitleg kreeg over hoe de bosjesmannen leefden en welke bomen/ planten ze allemaal gebruikten. Dit was erg interessant. Wat ons vooral opviel was hoe afhankelijk ze waren van de natuur hoe goed ze deze konden. Helaas is door het verlies aan leefgebied de leeftstijl van de San niet meer mogelijk. Waardoor al deze waardevolle kennis voorgoed verloren gaat.

De volgende dag zijn we vertrokken naar waterberg plateau park. We waren allemaal erg benieuwd! We zijn weer via Tsumeb gereden hier nog de laatste boodschapjes gehaald. Je wil niet weten hoeveel pindakaas met nootjes we deze vakantie hebben gegeten. Het knoflookbrood is hier trouwens ook erg lekker! In waterberg aangekomen zochten we de campsite Barnaba de le bat. Hier bleven we twee nachten slapen. Omdat we ondanks dat we de auto een dag eerder dan gepland moeten inleveren een dag hebben ingehaald konden we hier gewoon 2 nachten blijven. De eerste dag waren we vrij laat aangekomen. Hier deden ze geen avonddrive dus die konden we niet meer doen. We hebben besloten dat we morgenmiddag een game drive doen. De volgende ochtend werden we weer gewekt door vogels. Na het ontbijt werden we opgeschrikt door een stel bavianen die onze prullenbak kwam legen.  Hierna zijn we naar de top van de waterberg gelopen. Waar we werden getrakteerd op een prachtig uitzicht. De weg naar de top was niet altijd even goed maar wel erg leuk! onderweg kwamen we veel dikdiks, klipdassen en vogels tegen. Geweldig.

Om drie uur moesten we klaarstaan voor de gamedrive. We kregen een leuke gids sammy die goed nederlands/afrikaans sprak. Dit was erg gezellig. Helaas moesten er ook drie duitser mee die verschrikkelijk irritant waren! Boven op het plateau leven dus wilde dieren. Dit is echt bijzonder. Er leven Rhino's, kudu's Roan antilopen, elanden, buffels, dikdiks en giraffen. Ook komen hier 35 soorten slangen voor. waaronder de black mamba, de pofadder en de egyptische spugende cobra. Al gauw zagen we twee giraffen op het plateau. Erg mooi om te zien, maar de 2 overstekende neushoorns (moeder en jong) daarachter waren veel mooier. Dus we reden snel verder. We wisten dat een moeder met jong erg gevaarlijk is en zwarte neushoorns zijn altijd al agressief, dus we reden zeer voorzichtig verder. Ineens zagen we de moeder staan. Helaas de moeder ons ook. Ze draait om, neemt een aanloop en met een vaart van 45 km/h rent ze op ons af. De gids gaf snel gas, maar hij stond nog in z'n 2e versnelling. Vanwege het rulle zand kon de auto dus niet wegkomen. ondertussen kwamen de horens van mama neushoorn toch wel erg dichtbij. Ik (Debora) zat al bij Frank op schoot. Richard schoof ook snel opzij en toen .... klats boem beng. De neushoorn ramde onze auto. Nou leg dat maar eens uit aan de verzekering. Ons adrenalinepeil bleef nog lang erg hoog. Onze gids was ook geschrokken, want dit was ook zijn eerste keer! Verder hebben we nog een lid van de big 5 gezien. De buffel. Daarna vol verhalen terug naar de campsite.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade