Savuti

3 mei 2022 - Maun, Botswana

Vandaag reden we al zoekend naar wild het Chobe nationaal park uit. We reden een stukje over een asfaltweg die erna overging in een zandpad richting het volgende park Savuti. Savuti staat bekend om zijn vele leeuwen en luipaarden . Er zijn verschillende documentaires op tv die hier in dit park geschoten zijn. Jammer genoeg is de weg ernaar toe dus een minder fijne zandweg. Al stuiterend reden we naar de ingang van het park bij Ghoha. Helaas bleek je hier niet met je creditcard te kunnen betalen. Tip aan onszelf en misschien onze lezers. De entreegelden zijn flink verhoogd dus zorg dat je voldoende geld bij hebt! Wij waren met z’n vieren al 150€ kwijt.

We stuiterden weer verder op weg naar onze campsite RSV 4 . De weg werd steeds slechter en we moesten regelmatig een detour nemen omdat er ook plassen op de weg lagen. We zagen onderweg een kudde sabelantilopes, een olifant en wat andere kleine dieren. Helaas was deze weg wel pittig voor ons allemaal. We waren dan ook allemaal blij toen we veilig en wel arriveerden op de campsite. Ik heb voor ons allemaal tosti’s gebakken en toen kwamen we allemaal weer een beetje bij. De jongens zijn lekker gaan voetballen en spelen in het zand. Helaas gingen ze spelen in het zand nadat we lekker gedoucht hadden, dat douchen had dus ook geen enkel nut.

We hebben dit keer geen rondje meer gereden door het park in de namiddag. De zin ontbrak. We werden rond 17u opgeschikt door een enorme groep Botswaanse jongeren die een nachtje camping zuipen en feesten hadden geboekt. Met z’n allen op 1 campsite en wij waren de ongelukkige buren. Frank ging gelijk op zoek naar de receptioniste om een andere plaats te vragen. Dezelfde receptioniste stond al bij mij om ons een andere plek aan te bieden. Die accepteerden we natuurlijk gelijk. We staan nu op cv3. Recht naast het Savuti channel. We zijn hier al eerder geweest en de eerste keer in 2010 stond er water in het kanaal dat sinds 1982 niet meer gestroomd had. In 2012 stond er nog meer water in en was er een brug aangelegd. Nu stroomde er helemaal niets. Het kanaal bleek al sinds 2015 weer droog te staan. Het was wel heel bijzonder om het nu zo droog te zien staan. Op de vlakte waar wij vogels en pelikanen gezien hadden liepen nu gnoes en zebra’s.

We werden op onze nieuwe plaats bezocht door de huis olifant. Deze kwam zo dichtbij dat we hem bijna aan konden raken. Dat was best wel een beetje spannend! Gelukkig konden we nog een beetje lachen om zijn vertoon van mannelijkheid die bijna over de grond sleepte😱😂

Frank raakte nog aan de praat met een paar medewerkers van SKL. Hij was hier pas nog met Hans geweest en heeft nog wat foto’s laten zien. Hij werd dan ook hartelijk ontvangen en mag morgen nog terug komen voor wat tips over waar we de wilde dieren kunnen spotten.

Na een bordje spaghetti gingen we ons allemaal klaarmaken om vroeg naar bed te gaan. Ons plan is namelijk om vroeg op gamedrive te gaan. Helaas had chris nog een klein ongelukje met een boomstam. Na een verbandje en een knuffel van mama konden we eindelijk ons tentje in klimmen om te gaan slapen. Ook vannacht mochten we niet in het donker uit de tent. De volgende ochtend bleek ook weer waarom, want er had een hyena rondgelopen over de campsite. We vonden de sporen echt overal. Ook hadden we vannacht meerdere leeuwen horen brullen. Hopelijk gaan we ze vinden!

1. Ingrid:
    6 mei 2022
    WoW, prachtig verhaal. Hoop dat het met Chris en de boomstam goed gaat 😃.
    Ga gauw deel 2 lezen😉.